Zo houd jij je sportieve goede voornemens wel vol!

Een nieuw jaar is aangebroken en we zitten weer vol met goede voornemens. Vooral de sportieve goede voornemens staan bij veel mensen bovenaan het lijstje! Helaas houden de goede voornemens van veel mensen maar zeer kort stand. Hoe kan dit? En hoe zorg jij ervoor dat jij wel je goede voornemens volhoudt?!

 

Patronen, gewoontes & gedrag

We hebben allemaal zo onze vaste gewoontes die je vast wel zult herkennen. Als we vakantie hebben gehad en het ‘normale’ leven weer gaat beginnen dan merk je dit. Je zou graag het patroon van de vakantie vast willen houden, maar je valt terug in je oude gewoontes. De wekker gaat ‘s morgens weer op dezelfde tijd, je gaat douchen, aankleden, ontbijten en naar je werk. Dit vaste ritueel lijkt heel simpel, maar ook jij hebt hierbij je eigen gewoontes waar je totaal niet bij stilstaat. In het huishouden precies hetzelfde, hier zijn ook duidelijke patronen zichtbaar. Bij jouw vaste gewoontes handel je zonder hier over na te denken. Je onderbewuste stuurt je gedrag aan en dit kan veel voordelen hebben. Je hoeft je hoofd namelijk niet te breken met de vraag over hoe je iets gaat doen. Je leeft op de automatische piloot..

Goede voornemens

Bij onze goede voornemens die we hebben weten we heel goed wat we aan onszelf zouden willen veranderen. Laten we als voorbeeld nemen dat je jezelf beloofd dat je vanaf nu echt 4x per week gaat sporten en gezonder gaat eten. Vol positieve energie dat je zit op nieuwjaarsdag, maar je stelt het nog 1 dagje uit want ja het is tenslotte nieuwjaarsdag! Oke 2 januari ga je dan echt beginnen.. Je bent naar de sportschool geweest en hebt vandaag goed gegeten! Dit gaat een aantal dagen goed en zonder dat je het eigenlijk zelf door hebt val je terug… Terug in je oude en vertrouwde patronen en gewoontes. Dit was tenslotte je dagelijkse ritme en gaf je een veilig gevoel… Maar dan baal je, je zou dit jaar toch nu echt een omslag gaan maken… Het lukt je volgens jou niet, je kan het gewoonweg niet denk je bij jezelf. Je kijkt om je heen en ziet dat anderen het ook niet doen, dus je voelt je al weer wat beter over jezelf.. Toch denk je, ik wou dat ik het nu eindelijk eens vol kon houden… Maar hoe dan?

De 21/90 regel

De 21/90 regel? Het duurt gemiddeld 21 dagen om een oude gewoonte te vervangen voor een nieuwe gewoonte en 90 dagen om een nieuwe leefstijl te creëren. Dit vereist wel wat van jezelf.. Pak eens een pen en papier en schrijf op wat je graag zou willen veranderen. Wees je er bewust van, waarom veranderingen die je vaker hebt willen proberen niet gelukt zijn en schrijf de oorzaak op. Maak een duidelijk plan van wat je wil veranderen en hoe je dit wilt gaan doen. Werk vooral met ‘reminders’! Plak een briefje op je koelkast, leg een briefje naast je bed of zet een geheugensteuntje in je telefoon. Begin niet met alle veranderingen in één keer, maar bouw dit stap voor stap op. Heb je het ene onder de knie en merk je dat dit heel goed gaat? Begin dan met het volgende. Maak het bespreekbaar met iemand die jou op een positieve manier steunt, zodat je altijd met iemand kunt praten als het even moeilijk wordt. Maar het allerbelangrijkste.. HOU VOL! je gaat jezelf enorm dankbaar zijn…

Ondersteuning voor je sportieve goede voornemens nodig?

Het team van Healthcenter Vennewater staat altijd voor je klaar!

Recent Posts

Leave a Comment

bedanktwinterdip