Plantaardig eten, voor en na het sporten

Zo we gaan weer even vertellen hoe belangrijk gezonde voeding is, vooral plantaardige voeding. Dit wisten jullie natuurlijk nog niet…. We gaan het niet te ingewikkeld maken deze keer, want met alleen de basis zit je al goed!

Waar moet je op letten als je plantaardig gaat eten?

 

  1. Zorg voor een solide basis
    Let er op dat je een voedingspatroon hebt die bestaat uit volkoren granen, groenten en fruit
  2. Eet meer
    Om aan de juiste hoeveelheid calorieën te komen zal je meer moeten eten. Plantaardige voeding verzadigt sneller, waardoor je minder calorieën binnen krijgt. Kies voor voeding waar wel energie in zit, zoals bijvoorbeeld noten en avocado.
  3. Eiwitten
    Je lichaam heeft voldoende eiwitten nodig om te herstellen na het sporten. In soja, quinoa, rijst en hennepzaad zitten veel aminozuren (eiwitten) die je lichaam snel opneemt.
  4. Houd je ijzer op peil
    IJzer gaat op in zweet. Heb je dus een flink uurtje gesport en jezelf stevig in het zweet gewerkt, dan is het belangrijk om je ijzerniveau weer aan te vullen. Donkere bladgroente, walnoten en roggenbrood zijn voorbeelden van producten waar veel ijzer in zit. Combineer dit met voldoende vitamine C voor een goede opname.
  5. Eet veel groenten en fruit
    Voor optimale sportprestaties is het belangrijk dat je veel groente en fruit eet. Dit zorgt ervoor dat je lichaam minder snel vermoeid raakt.

Wil je meer weten hierover?

Laat een reactie achter met je vraag onderaan dit artikel en wij helpen je verder op weg.

 

Met sportieve en gezonde groet,

Team Healthcenter Vennewater

Recent Posts
Comments
  • herman hartman
    Reply

    hartelijk dank voor je bericht, Eten doen wij ( m´n vrouw en ik) al jaren gezond. Elk jaar laat ik via de huisarts
    een soort APK uitvoeren. Is er een anomalie, dan nemen wij gelijk actie. wij zijn gezond = elke dag vers fruit en verse groente, weinig vet en suiker en zout, kortom we leven zo gezond mogelijk.

Leave a Comment

winterdipvoedingssupplementen